1 mar 2014

Wyciskarka do soków - SlowJuicer - HUROM

     Nabyłam nowy gadżet. Znów mogę z całego serca polecić, bo się sprawdza, a służy zdrowiu, więc to ważny temat :)
     Jest to świetna wyciskarka z kategorii slow juicer, do soków warzywnych i owocowych. 
Powolne wyciskanie soków nie niszczy witamin z surowych produktów, jak to się dzieje przy przegrzaniu i napowietrzeniu soków w sokowirówkach z wysokimi obrotami. Wyciskarki wolnoobrotowe (tzw. ślimakowe) dzielą się na pionowe i poziome. Poziome, tzn, że mają poziomo umiejscowiony ślimak wyciskający (lub ślimaki, bo w niektórych modelach są dwa). Ich zaletą jest to, że odzyskują kilka procent więcej soku z wyciskanych produktów, niż wyciskarki pionowe, jednak nie nadają się one do wszystkiego, bo nie radzą sobie z miękkimi owocami, jak np. kiwi. Wyciskarki pionowe uważane się za bardziej uniwersalne, gdyż nadają się zarówno do twardych warzyw korzennych (marchew, seler, burak) jak i miękkich owoców (np. kiwi, truskawki), a także do wyciskania liści (np. natka pietruszki, rukola).
... a moim zdaniem "strata" tych kilku procent nie jest aż tak istotna, dlatego wybrałam pionową.


     Model, który wybrałam dla siebie, po 'dogłębnej analizie produktów na rynku' ;p to wolnoobrotowa wyciskarka HUROM HG (HU-600), technicznie to model taki sam, jak trochę tańszy HUROM HU-700, jednak mój ma metalową a nie plastikową obudowę, na czym mi zależało. Ma 80 obrotów na minutę (ciekawostka: kolejny model, właśnie wchodzący na rynek, ma 40 obr./min.), ale cena zaważyła, aby jednak nie czekać na nowinkę.
     Kolejnym plusem mojego Huroma (dzięki jego pionowej budowie) jest to, że sam "wciąga" podawane warzywa, rzadko kiedy trzeba użyć dołączonego do zestawu popychacza. W przeciwieństwie do poziomych, gdzie popychacz jest zawsze w użyciu, a ponadto proces wyciskania pochłania więcej czasu. Zajmuje mniej miejsca od poziomej na blacie kuchennym, a to na wagę złota!



     Reasumując wybrałam pionową wyciskarkę, bo jest bardziej uniwersalna, a jednocześnie szybsza. Na jutjubie można znaleźć filmiki pokazujące porównanie obu rodzajów. Dwie różne maszyny, dwóch gości, każdy ma miskę tych samych warzyw/owoców, jeden kończy i idzie odpocząć ;) drugi wciąż wpycha swoje marchewy w maszynę, potem po zakończeniu porównują ilość soku, wagę wytłoczyn oraz pokazują z czym sobie modele nie radzą, polecam zerknąć.
     Wracając do mojej zabawki - urządzenie jest bardzo ciche. Gdy miałam gości, byli zaskoczeni, że maszyna jest już włączona, bo siedząc w małym oddaleniu w ogóle jej nie słyszeli :) Lekki hałas podczas wyciskania powodowany jest jedynie odgłosami miażdżonych warzyw. Chrupanie marchewki, lub trzeszczenie, które słychać zwłaszcza przy burakach, gdyż są bardzo twarde.
Bardzo wygodne jest, iż konstrukcja urządzenia umożliwia mieszanie soków już w maszynie, wychodzi gotowy mix warzywny lub owocowy :) Natomiast jeśli się chce mieć oddzielne soki w różnych smakach, można przepłukiwać wodą w trakcie pracy maszyny, przy zmianie rodzaju soku. Czyli po opróżnieniu pojemnika z sokiem, do wciąż działającej maszyny wlewamy około pół litra ciepłej wody z kranu i po kilkunasku sekundach wypuszczamy ją i wylewamy, można zaczynać z nowym rodzajem soku :) W tym miejscu warto wspomnieć o zatyczce wylotu soku, wykonanej z wysokiej jakości chyba silikonu. Umożliwia upuszczanie ze zbiornika dowolnej ilości soku, np. do różnych szklanek, bez rozlewania, a nawet kapania.
     Pora na skomentowanie z jakimi trudnościami możemy się spotkać w czasie użytkowania. Wyciskarka czasem trochę się zapycha przy dłuższym wyciskaniu (np. po 20-30 minutach nieprzerwanej pracy, zwłaszcza z różnymi produktami) albo przy warzywach i owocach włóknistych jak burak lub ananas, wówczas trzeba rozłożyć i przepłukać elementy pod kranem. Nie oszukujmy się, przy wyciskaniu soków jest co robić, nic nie zrobi się "samo", jednak wierzcie mi, że jest z tym dużo frajdy, bo zajęcie jest w sumie przyjemne, soki przepyszne, a mycie mało uciążliwe.
     Czyszczenie urządzenia po zakończeniu jest to łatwe, bo maszyna i wszelkie jej części wykonane są z bardzo wysokiej jakości materiałów. Jak pierwszy raz dotknęłam mojej nowej zabawki, byłam w szoku, że plastikowe elementy są tak twarde, gładkie, z połyskiem i naprawdę czuje się jakość! Warto za pierwszym razem zerknąć w instrukcji jak producent sugeruje czyszczenie (kolejność i sposób), wówczas idzie to całkiem sprawnie. Dołączone do zestawu specjalne szczoteczki ułatwiają czyszczenie sitka i innych elementów z resztek.


     Przygotowanie warzyw i owoców nie jest trudne, większości nawet nie obieram, jedynie dokładnie myję, korzenne japońską szczotką do warzyw, którą dostałam gratis przy zakupie maszyny. Kroję jakkolwiek, aby się zmieściły do otworu. Grube marchewy przekrajam wzdłóż, włókniste kroję w dużą kostkę aby ułatwić maszynie zadanie. Jabłka po umyciu przekrajam prostym ręcznym przyrządem do jabłek, i wrzucam wszystko ze skórą i ogryzkami, usuwam jedynie zdrewniałe ogonki. Działa. Z moreli, śliwek czy wiśni należy usunąć pestki, ale te z granatów czy winogron to już nie problem. "Trociny" po wyciśnięciu soku są oczywiście wilgotne, ale bardzo dobrze odciśnięte. Na tyle "suche", że je wyrzucam, bo nie da się ich już do niczego użyć. Jedynie pomarańcze wyciskam po staremu, moją elektryczną wyciskarką do cytrusów. Nie, że się nie da! można!, ale wówczas nie muszę obierać, przecinam je tylko na pół.
     Powstające z wyciskarki Hurom soki nie są klarowne, nazwałabym je przecierowymi, bo są dość gęste. Hurom wyposażony jest w dwa sitka o różnych wielkościach oczek, ja używam tego z mniejszymi, ale to drugie, jak sobie wyobrażam, byłoby świetne do przygotowaniu dań warzywnych dla niemowląt. Gdy sami przygotowyjemy soki, mamy kontrolę z czego je pozyskujemy, ja staram się kupować organiczne, w końcu soki mają być zdrowe!

Przykładowe soki:
sok z ananasa, granata i marchwi
sok z jabłek, ananasa i kiwi
sok marchwiowo-bananowy (aksamitny)
sok z selera naciowego i natki pietruszki, ten rozcieńczam z marchwiowym i jabłkowym, bo sam jest bardzo "zdrowy" w smaku ;)
sok z buraków i jabłek
sok z pomidorów i papryki

     Dodatkowo soki warzywne można urozmaicać dorzucając kilka liści rukoli lub świeżych ziół, uzyskując bobatsze smaki. Można oczywiście dodać przypraw, soli, co kto lubi. Jest mnóstwo książek w temacie, a internet to już skarbnica przepisów i pomysłów! Jak potrenuję dłużej to podzielę się moimi ulubionymi przepisami na soki. Jestem wegetarianką, więc warzywa i owoce to podstawa mojej diety, a teraz mam wspaniały sprzęt do przeróbki tych produktów.
Podsumowanie mojej oceny wyciskarki HUROM HG (HU-600):
 
Zalety
  • uniwersalna, do wszelkich owoców, warzyw (twarde, miękkie, liście)
  • przemyślane rozwiązania techniczne
  • kompaktowy rozmiar, nowoczesny design
  • staranne wykończenie, wysoka jakość materiałów
  • wyjątkowo cicha praca urządzenia
Minusy
  • cena jest wysoka, ale za tym idzie jakość, więc warto 
  • soki trochę za gęste, ale można się przyzwyczaić, no i połykamy samo zdrowie :)
Ponarzekałam na koniec, a potem minusy zaargumentowałam na plus, cała ja :)

NA ZDROWIE!

3 komentarze:

  1. ja właśnie planuję wprowadzić do mojej ubogiej diety duuużo warzyw i owoców. Może kiedyś sprawię sobie takie urządzonko, ale póki co mam większe priorytety :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to polecam, dla mnie to właśnie było priorytetem, kilka miesięcy sie wahałam, aż w końcu marzenie zrealizowane :) A co jest Twoim priorytetem obecnie?

      Usuń
  2. Warzywa, owoce to co natura stworzyła dla nas są najzdrowsze. Ciekawostki opisujesz. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń